شایع‌ترین بیماری های فک و صورت و دهان، پوسیدگی دندان است . بیماری های لثه نیز می تواند موجب درد شود. دردهای زودگذر که بر اثر سرما یا گرما ایجاد می شود نیز نشان‌دهنده مراحل اولیه پوسیدگی میباشد.

در صورت پیشرفت پوسیدگی و نفوذ به عاج دندان، دردها طولانی تر و ممتد می شود. دردهای لثه‌ای نیز اغلب با احساس خارش و منتشر همراه است و معمولا بسیار مزمن و آرام پیش می روند.​

پیشگیری بهتر از درمان

 

راه‌های کنترل پوسیدگی

کاهش مصرف مواد قندی

فعالیت پوسیدگی دندان می تواند با مصرف قند افزایش یابد، خصوصا اگر از نوعی باشد که به آسانی به سطح دندان بچسبد.

استفاده از فلوراید

فلوراید که در آب خوراکی و خمیر دندان موجود است باعث افزایش سرعت ساخت مینای دندان شده و مقاومت دندان را در برابر حمله اسیدهای ناشی از باکتری ها افزایش می دهد و همچنین اثر ضدمیکروبی دارد.

حذف پلاک میکروبی

پلاک میکروبی شامل مجموعه‌ای از باکتری‌های تولیدکننده اسید است که به سطوح دندان می‌چسبد و با مسواک زدن,کشیدن نخ دنداندهان شویه و انجام فیشور سیلانت میتوان مبارده کرد

تقویم دندانی برای دندان‌های شیری

5 تا 6 ماهگی:

در این دوران اغلب کودکان دندانی ندارند. در این دوران، لثه‌های کودکتان را با یک پارچه مرطوب، تمیز کنید. مراقب باشید کودکتان به شیرخوردن در هنگام خواب عادت نکند. هرگز سرشیشه یا پستانک او را شیرین نکنید.

7 تا 12 ماهگی:

در این دوران معمولا دندان‌های پیشین کودکان رویش پیدا می کنند. کودکان اجازه دارند فقط با شیشه محتوی آب ساده شیرین نشده بخوابند. دندان‌های رویش یافته را بامسواک نرم تمیز کنید. کودکتان را برای اولین معاینه به دندان‌پزشک ببرید.

تقویم دندانی برای دندان‌های شیری

 

1 تا 2 سالگی: دندان‌های آسیای کوچک و بزرگ شیری و نیز دندان نیش شیری رویش می یابند. در پایان دو سالگی می توانید مسواک زدن را به کمک مقدار بسیار کمی خمیر دندان فلورایددار شروع کنید و حداقل روزی دو بار برای کودکتان مسواک بزنید. مسواک نرم و کوچکی را برای کودکتان انتخاب کنید. تقریبا هر سه ماه یک بار مسواک او را عوض کنید. تنقلات سالم مثل میوه‌های تازه و سبزیجات را به او پیشنهاد کنید. مصرف مواد شیرین را کاهش دهید.

2 تا 5 سالگی: در این سن تقریبا تمام 20 دندان شیری رویش یافته‌اند. به کودکتان اجازه دهید برای خودش مسواک بزند، اما به یاد داشته باشید مسواک اصلی را شما باید برای کودکتان بزنید و اگر دندان‌هایش به هم فشرده است، برایش نخ دندان بکشید.

6 سالگی: در این سن اولین دندان آسیای دائمی در انتهای دهان رویش پیدا می کند، بدون آنکه دندان شیری لق شده باشد. این دندان که به دندان 6 سالگی معروف است باید به کمک روش “فیشور سیلانت” در مقابل پوسیدگی ها مقاوم شود.