اولین دندان کودک در حدود شش ماهگی تا یک سالگی در می‌آید. از همان موقع می‌توان برای تمیز کردن دندانها از یک مسواک نرم کوچک کمک گرفت.گرچه ممکن است کودک شما این امر را دوست نداشته باشد و با شما بجنگد اما حذف پلاک میکروبی از روی دندان‌هایش، نیاز ضروری است.

در کودکان پوسیدگی دندان‌ها سریع‌تر پیشرفت می‌کند و با مسواک زدن می‌توانیم عامل اصلی پوسیدگی را از بین ببریم.

به مساله این طور نگاه کنید: پوسیدگی دندان یک بیماری است! نه فقط سوراخی در دندان.

تا 12 سالگی، شما مسئول پاکیزه نگه‌داشتن دندان‌های کودک خود هستید. حتی اگر فکر می‌کنید کودک شما قادر به مسواک زدن دندان‌هایش است اما لازم است باز هم شما بر کار او نظارت داشته باشید. اجازه بدهید ابتدا خودش مسواک زده وسپس پدر یا مادر جهت اطمینان مسواک زدن را تکرار کنند.

دندانها حداقل دوبار در روز باید مسواک شوند.از مسواک و خمیر دندان مخصوص کودکان استفاده کنید.

کودک باید بداند که دندان هم مانند بقیه قسمت‌های بدنش باید تمیز شود.

زبان می‌تواند محل مناسبی برای رشد و تکثیر انواع باکتری‌ها باشد که موجب ایجاد بوی بد دهان می‌شود.

به او بگویید همان‌طور که دست‌هایت را می‌شوری، باید دندان‌هایت را هم تمیز کنی!

 

نکات مهم مسواک زدن اصولی

ممکن است فکر کنید که دندان های خود را به درستی مسواک زده اید، اما نکات زیادی وجود دارد که در نهایت باعث حفظ سلامت دهان و دندان میشود. در زیر چند پیشنهاد برای مسواک زدن موثر آورده شده است.
 
1. مدت زمان مسواک زدن
 
مدت زمانی که برای مسواک زدن دندان هایتان صرف می شود، بسیار مهم است. در بهترین حالت دو دقیقه زمان ایده آلی است: یک دقیقه برای هر فک. بهترین راه برای داشتن درک درست از زمان، گوش دادن به آهنگ دو دقیقه ای مورد علاقه کودک است. همچنین میتوانید از نرم افزارهای کمک آموزشی مسواک زدن استفاده کنید.  
 
2. تمام دهان را تمیز کنید

 رسوب جرم و پلاک در نزدیکی لثه ها اتفاق می افتد. زبان محلی برای تجمع میکروبهاست و باعث بوی بد دهان می شود. استفاده از تمیزکننده زبان می تواند به کاهش میزان تجمع میکروبها روی زبان کمک کند . نخ دندان می تواند به حذف پلاک در نواحی بین دندانها و کاهش التهاب لثه کمک کند.
 
3. تکنیک خود را کامل کنید

مطمئن شوید که دندان های خود را با مسواک زدن به صورت دورانی روی هر دندان به طور کامل تمیز کرده اید. از دندان‌های خلفی  شروع کنید و به سمت دندان‌های جلو بروید.
 
4. فقط به مسواک زدن بسنده نکنید
 
برای تمیز کردن دندانها به چیزی بیش از یک مسواک نیاز دارد. نخ دندان کشیدن به طور منظم و درست به کاهش تجمع پلاک میکروبی در دهان کمک می کند. استفاده از دهان شویه  هم  به از بین بردن پلاک و جرم در مکان های دور از دسترس کمک میکند. انتخاب تمیز کننده های برقی با فشار اب یا واترجت مخصوصاً برای کسانی که براکت ارتودنسی دارند مفید است. 
 
 

 

 

 

.