پلاك ميكروبي لايه بي رنگي است كه بر روي دندانها و لثه چسبيده و از تجمع ميكروبهاي حفره دهان برروي لايه چسبنده اي از بزاق تشكيل يافته است و به سادگي قابل رؤيت نيست.

پلاك ميكروبي با شستن دهان با آب يا دهان شويه هاي معمولي از دندان جدا و تميز نمي شود و براي حذف آن بايستي از مسواك؛ خمير دندان و نخ دندان استفاده نمود. پلاك ميكروبي مهمترين عامل ايجاد بيماريهاي لثه و پوسيدگي دندان مي باشد.

پلاک میکروبی اسیدهایی را تولید می کند که به دندان ها و لثه حمله می کنند.این اسیدها روی مینای دندان اثر گذاشته، به لثه آسیب میزند و موجب بروز عوارض جدی مثل پوسیدگی دندان، بیماری های لثه و دیگر مشکلات مربوط به دندان ها می شود.بیش از 300 گونه باکتری در پلاک میکروبی شناسایی شده است.

بزرگنمایی بیوفیلم باکتریایی پلاک دندان :۸۰۰۰ برابر

 

پلاک دندان از پروتئین های موجود در بزاق، باکتری ها، مواد سمی و باقیمانده موادغذایی تشکیل شده واین پلاک میکروبی با آب خالی از روی دندان‌ها تمیز نمی‌شود، بلکه فقط با مسواک زدن می‌توان آن‌ را از روی سطح دندان پاک کرد و اگر این لایه هر روز از روی دندان‌‌ها تمیز نشود،‌ به مرور تبدیل به لایه سخت و قابل رویتی به نام جرم دندان می شود که با مسواک نیز تمیز نمی‌گردد که برای از بین بردن آن باید جرم گیری کامل را انجام داد.

وجود یک منبع از مواد قندی برای تولید اسید توسط باکتری‌ها و شروع حل شدن مواد معدنی دندان لازم است و مصرف مداوم مواد قندی باعث ایجاد دوره‌های طولانی تولید اسید می شود. تحقیقات نشان داده است بعد از رسیدن مواد قندی به میکروب‌های پلاک دندان، ۵ دقیقه طول می‌کشد تا اسید ایجاد شود و این محیط اسیدی تا ۶۰ دقیقه باقی می‌ماند و به این ترتیب دندان‌ها دچار پوسیدگی می شوند.

برای رهایی از پلاک دندان باید پس از غذا خوردن حداقل به مدت ۲ دقیقه و حداقل دو بار در روز دندان ها را به خوبی مسواک زد.