یکی از روشهای پیشگیری از پوسیدگی ، کنترل رژیم غذایی و تغذیه کودک است . بنابراین ضمن رعایت غذای اصلی کودک اگر میان وعده ها ، و تنقلات بطور مناسب انتخاب شوند، علاوه بر تامین منبع تغذیه و انرژی مورد نیاز کودکان، میتوانند در پیشگیری از پوسیدگی نقش مهمی داشته باشند.

تغذیه

شکل گیری عادات غذایی سودمند یا زیانبار در کودکان از سوی والدین صورت میگیرد. بهتر است از خوردن مواد غذایی که حاوی شکر ، نشاسته یا مقدار زیادی چربی هستند، پرهیز شود. در این صورت علاوه بر سلامت عمومی کودک، سلامت دندانی او نیز تضمین خواهد شد.

چاشت نیم روزی سودمند شیر ،نان و پنیر ،تخم مرغ پخته ، ماست ، میوه ها و سبزیهای خام مانند هویج ، ذرت ، آجیل در مقابل چاشت نیم روزی پوسیدگی زا آبنبات ، کیک ، شیرینی ، کلوچه ، غلات شیرین شده ، کشمش ، برگه میوه های خشک ، شیرعسل ، آدامسهای شکردار ،بیسکوییت شیرین هستند.

از خوردن غذاهای چسبنده پرهیز کنید. این مواد از نظر مدتی که در دهان باقی میمانند متفاوت هستند. برای مثال ، چسبندگی تافی بر روی دندانها بیشتر از شکلات و کارامل است. خوردن شیرینی ها را در وعده های غذایی منحصر کنید. در این هنگام بزاق بیشتری در دهان ترشح میشود که میتواند باقیمانده مواد غذایی را از روی دندانها پاک کند.

تعداد دفعات مصرف مواد قندی را در طول روز کاهش دهید. از وجود مواد قندی در فرآوردههای غذایی آگاه باشید، بنابراین در هنگام خرید به برچسب مواد تشکیل دهنده آن توجه نمایید مانند : سسها ، نوشابه و… از خوردن تنقلات و شیرینی قبل از خواب پرهیز کنید، زیرا در آن هنگام جریان بزاق کندتر بوده، قدرت پاک کنندگی آن کمتر است.

میان وعده هارا به گونه ای انتخاب کنید که موجب پوسیدگی دندانها نشوند و با خوردن موادی مانند سبزیهای خام ، پنیر و سایر لبنیات به سلامت دندانها کمک کنید.