با روئیدن نخستین دندان در دهان ، پلاک میکربی نیز برروی آن تشکیل گردیده و شروع به تخریب و ایجاد پوسیدگی می کند. پس بهداشت دهان کودک با رویش اولین دندان شیری او آغاز می شود.

بهداشت نوزادان
  • مسواک زدن را همزمان با رویش اولین دندان شروع کنید.

با پارچه تمیز یا حتی مسواک مخصوص نوزادی با ملایمت دندان ها را تمیز کرده و پلاک میکروبی را از روی آنها بردارید هر بار که شیشه شیر را میشورید، دندانهای کودک را نیز فراموش نکنید!

  • اصول تغذیه ای را رعایت کنید:

درصورتی که کودک شما از شیشه استفاده می کند باید بدانید که اگر در هنگام خواب نیز عادت به مکیدن سر شیشه دارد، به علت آنکه مایع درون شیشه دارای مواد قندی است این قند توسط میکربهای دهان تجزیه و به اسید تبدیل می شود و این اسید بر روی دندان شیری اثر کرده و موجب پوسیدگی(مخصوصا دندانهای قدامی بالا) می شود، بنابراین در هنگام خواب، از تغذیه کودک با شیشه یا سینه مادر،خودداری کنید و اگر کودک شما قبل از آنکه به خواب رود ،عادت به استفاده از شیشه دارد،حتی المقدور آن را با آب ساده پر کنید تا از پوسیدگی دندانهای شیری او جلوگیری کنید.

  • با دندان پزشک در ارتباط باشید:

معاینات دندانپزشکی یاور شما را در حفظ سلامت دندانهای کودک خواهد بود.

حتی میتوان مسواک زدن برای کودک را ،از همان نوزادی شروع کرد.

انجمن دندانپزشکان آمریکا پیشنهاد کرده که دهان نوزاد را از همان روزهای اول بعد از تولد تمیز کنید. البته در این زمان او هنوز دندانی ندارد و مسواکی هم لازم نیست اما می‌توانید بعد از هر وعده غذا یا شیر مادر، با یک گاز یا دستمال مرطوب، لثه‌های او را تمیز کنید. این کار سه فایده دارد:

  1. اولاً پلاکی را که روی لثه جمع شده برمی‌دارد. پلاک، ماده چسبناکی است که از باکتری‌ها، خرده‌های غذا و مخاط تشکیل شده است. برداشتن آن مانع از رشد باکتری‌های متعدد روی لثه کودک می‌شود.
  2. دوماً موجب می‌شود کودک به داشتن یک دهان تمیز و عاری از پلاک عادت کند و در نتیجه مرحله بعدی که مسواک زدن است، برای او ساده‌تر خواهد شد.
  3. سوماً این مساله موجب می‌شود که کودک شما به اینکه کسی در دهانش دست ببرد، عادت کند. در این صورت در آینده، مسواک زدن و یا معاینه دندانپزشک برای او آسان‌تر خواهد شد.

 

 

راهکار شما برای علاقمند کردن کودک به مسواک زدن چیست؟